DEVAM:
16. İKİNDİ NAMAZININ FAZİLETİ
حدثنا
عبد الله بن
يوسف قال:
حدثنا مالك،
عن أبي
الزناد، عن
الأعرج، عن
أبي هريرة: أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم قال:
(يتعاقبون
فيكم: ملائكة
بالليل
وملائكة بالنهار،
ويجتمعون في
صلاة الفجر
وصلاة العصر،
ثم يعرج الذين
باتوا فيكم،
فيسألهم وهو
أعلم بهم: كيف
تركتم عبادي؟
فيقولون:
تركناهم وهم
يصلون،
وأتيناهم وهم
يصلون).
[-555-] Ebu Hureyre (r.a.) Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in şöyle
buyurduğunu nakletmiştir: "Bazı melekler gece, bazıları da gündüz
nöbetleşe yanınıza gelir. Bunlar, sabah ve ikindi namazlarında bir araya
gelirler. Daha sonra gece sizin yanınızda olanlar Hak Teâlâ'nın huzuruna çıkar.
Allah Teâlâ kullarını en iyi kendisi bilmesine rağmen yine de onlara 'Kullarımı nasıl bıraktınız?' diye sorar.
Onlar da: Yanlarından ayrılırken namaz kılıyorlardı. Yanlarına vardığımızda da
namaz kılıyorlardı' diye cevap verirler.
Tekrar: 3223, 7429, 7486.
AÇIKLAMA: (İkindi Namazının
Fazileti) Bu başlık, ikindi namazının, sabah namazı hariç diğer bütün
namazlardan üstün olduğunu göstermek için konmuştur.
[geçirmemeyi başarabiliyorsanız} Bu ifade, namazı geçirmeye
neden olacak, uyku, meşguliyet vs. gibi durumlara son vermeye işaret
etmektedir. Namazın geçmesine neden olabilecek şeylerle mücadele etmek İse,
namaz için gerekli hazırlıkları yapmakla mümkündür.
İbn Battal, İbn Mühelleb'in bu ifadeyi şu şekilde yorumladığını
nakletmiştir: "Namazı geçirmemeyi başarabiliyorsanız İfadesi, cemaatle
namaz kılmayı başarabiliyorsanız manasına gelir. Hz. Peygamber sadece bu İki
vakti belirtmiştir. Çünkü melekler bu vakitte toplanıp kulların amellerini
Allah'a çıkartırlar. Bu yüzden onların, bu namazları cemaatle kılmanın büyük
sevabından mahrum kalmalarını istememiştir."
[Melekler) Bu meleklerin hafaza melekleri olduğu söylenmiştir.
Kadı lyâz ve diğerleri bu görüşü çoğunluk âlimlerden (cumhurdan) nakletmiştir.
(gece sizin yanınızda olanlar) Neden bu hadiste sadece gece
insanların yanında kalan meleklere soru sorulduğu, gündüz kulların yanında
kalanlara soru sorulmadığı hakkında farklı yorumlar yapılmıştır. Bir yoruma
göre, iki taraflı bir meselenin bir ayağını zikretmekle diğerinden bahsetme
ihtiyacı duyulmamıştır. Tıpkı şu âyetlerde olduğu gibi; "Eğer öğüt fayda
ediyorsa, öğüt ver! [A'la 9] Bu ayetin anlamı, öğüt fayda verse de vermese de,
öğüt ver! demektir. "Sizi sıcaktan koruyacak elbiseler yarattı.[Nahl 81]
Bu âyetin anlamı da sizi sıcaktan ve soğuktan koruyacak elbiseler yarattı
şeklindedir.
(onlara 'Kulumu nasıl bıraktınız?' diye sorar) Allah'ın
meleklere soru sormasının hikmeti, onların insanlar lehine hayırla şehadette
bulunmalarını ve onlar hakkında merhameti gerektirecek şekilde konuşmalarını
istemesidir. Bu da, insanın yaratılması esnasında "Yeryüzünde fesat
çıkaracak, orada kan dökecek insanı mı halife kılıyorsun? Oysa bizler,
hamdinle seni tesbih ve takdis ediyoruz [Bakara 30.] diyen meleklere insan
türünün yaratılışındaki hikmeti göstermek içindir. Yani Allah Teâlâ meleklere,
"İnsanlar arasında da, sizin şahitliğinizle sabit olduğu üzere, sizin gibi
beni tesbih ve takdis eden kullarım var" mesajını iletmek istemiştir.
(Kulumu nasıl
bıraktınız?') İbn Ebî Cemre şöyle demiştir: "Burada yöneltilen soru, en
son yapılan amel hakkında olmuştur. Çünkü ameller sonuçlarına göre
değerlendirilir... Melekler kendilerine sorulan sorudan daha fazlasına cevap
vermişlerdir. Çünkü onlar, bu sorunun insanoğluna merhameti gerektirecek bir
sual olduğunu biliyorlardı. Bu yüzden merhameti gerektirecek ilave bilgi
aktardılar."
İbn Huzeyme'nin "Sahih'inde Ebu Hureyre'den naklettiği bu
hadisin sonunda melekler şöyle demiştir: "Allah'ım! Kıyamet günü onları
bağışla!"
Hadisten
Çıkarılan Sonuçlar
1- Namaz ibadetlerin en yücesidir. Çünkü burada sadece onun hakkında
soru-cevap vâki olmuştur.
2- Sabah ve ikindi namazı son derece değerlidir. Çünkü gece ve
gündüz melekleri bu vakitlerde bir araya gelir. Diğerlerinde ise, sadece bir
grup melek bulunur.
3- Bu iki vakit çok değerlidir. Nitekim rızkın sabah namazından
sonra dağıtıldığı, amellerin ise gün sonunda Allah'a yükseltildiği
nakledilmiştir. Dolayısıyla bu iki vakitte her kim itaat içinde olursa, hem
rızık hem de amel bakımından berekete mazhar olur. Doğrusunu en iyi Allah
bilir. Bu iki namaza özen gösterilmesinin hikmeti de buna dayanır.
4- Bu ümmetin diğerlerinden daha şerefli olduğuna işaret
edilmiştir. Bu da, bizim Peygamberimiz'in diğer peygamberlerden daha üstün
olması anlamına gelir.
5- Burada gaybdan haber
verilmiştir. Gaybtan haber verilmesi imanın artmasına vesile olur.
6- Bütün hallerimizin kaydedildiği bildirilmiştir. Böylece emir
ve yasaklar konusunda gereken titizliği gösterip hassas olmamız istenmiştir.
Ayrıca bu vakitlerde Rabbimiz'in elçisi geldiği ve Rabbimiz bizi sorduğu için
sevinmemiz gerekir.
7- Meleklere karşı büyük sevgi beslememiz için onların bizi
sevdikleri haber verilmiştir. Onları sevince Allah'a ibadet ederek yaklaşırız.
8- Allah melekleriyle konuşur. Kitabu't-Tevhîd'de bu konuya
tekrar döneceğiz.